|| Recensie || De flirtcursus

Recensie De flirtcursus Laura de Koning

Het even geduurd voordat ik het boek de flirtcursus uit had. Dit ligt absoluut niet aan het boek hoor, maar het is soms even zoeken naar een beetje me-time met een stuiterende peuter in huis! Lees je mee?

De flirtcursus

Het komt altijd goed, ook als het eens tegenzit.

De flirtcursus Laura de Koning Achterflap

Als Ted erachter komt dat haar man vreemd gaat, pakt ze haar spullen en vertrekt ze met haar twee dochters naar een klein huurappartement. Jaren geleden heeft ze haar baan opgezegd om voor de kinderen te kunnen zorgen, maar nu zit ze dus met een groot gat in haar CV. Haar ex-man is het niet met de situatie eens en werkt Ted behoorlijk tegen met alles. Ted maakt zich zorgen over hoe ze in het levensonderhoud van haar zelf en dochters moet voorzien. Haar beste vriendin Soraya is een echte fitgirl en zou dolgraag haar eigen gezin willen. Ze is dan ook op zoek naar een leuke relatie, maar ze komt alleen maar foute mannen tegen. Ted, haar broer Tijn en Soraya bedenken een cursus waarin ze wanhopige mannen willen leren hoe ze een vrouw voor zich kunnen winnen, de flirtcusus. Zal de cursus een succes worden?

De personages

De personages in het boek worden redelijk stereotype neergezet, maar dat is niet erg, want dit maakt het verhaal juist zo herkenbaar. Ted wordt neergezet als een sterke alleenstaande moeder, die niet alleen vermoeid is, maar ook ene beetje te zwaar en geen kleding zonder vlekken meer in de kast heeft liggen. Soraya wordt neergezet als een echte fitgirl, een knappe en slanke dame, maar van binnen is ze eigenlijk heel erg eenzaam.

Naast het hoofdverhaal van Ted en Soraya, lees je af en toe ook door de ogen van Tijn (de broer van Ted) en Ali (de vader van Soraya).

De schrijfstijl

Het boek is opgebouwd uit een heleboel korte hoofdstukken, waarin je steeds van  perspectief verwisseld. Het ene hoofdstuk lees je door de ogen van Ted, dan weer door die van Soraya en soms ook door die van een buitenstaander.
Ongeveer halverwege het boek komt de flirtcursus pas ter sprake. De cursus speelt een veel minder grote rol in het boek dan je in eerste instantie zou denken door de titel. Dit geldt trouwens niet alleen voor de cursus, maar ook voor het gele Volkswagenbusje dat op de cover staat.

De schrijfstijl van Laura de Koning is lekker vlot en luchtig, maar daarnaast ook realistisch. Door de herkenbaarheid is het verhaal een beetje voorspelbaar, maar niet op een vervelende manier.

Het verhaal is zeker voor iedereen die een break-up heeft meegemaakt herkenbaar, voor de vrouwen misschien iets meer dan voor de mannen. De scheiding loopt als een rode draad door het boek, maar er zijn ruzies waar de kinderen de dupe van worden. Ted is een sterke vrouw die voor zichzelf opkomt, ze is volledig toegewijd aan haar keuze om opnieuw te beginnen en alleen verder de gaan. Alles gaat echt niet van een leien dakje, dit maakt het verhaal ook realistisch, maar het is wel een heel positief verhaal dat met de nodige humor geschreven is.

Prequel

Laura de Koning heeft op Facebook een prequel geschreven, waarin je kunt lezen hoe het zover is gekomen dat Ted wilde scheiden. Het eerste deel van de prequel kan je hier lezen en de rest op de Facebook van Laura de Koning.

Met deze feel-good roman zet Laura de Koning een mooi debuut neer,
waarmee ze het Nederlandse antwoord geeft op Jill Mansell.

Alles wat je verwacht van een feel-good roman zit wel in dit verhaal. Leuke personages, herkenbare situaties en heel veel positiviteit. De flirtcursus is het debuut van Laura de Koning en ik hoop dat er nog veel meer verhalen zullen volgen! Het boek had ik in een week uit kunnen lezen (maar zoals ik al schreef is het met een peuter soms even zoeken naar een beetje me-time). Het is een leuk verhaal vol humor en je leest hem makkelijk weg!

De flirtcursus Laura de Koning

Titel: De flirtcursus
Schrijfster: Laura de Koning