De gezondste opa van Europa

|| Recensie || De gezondste opa van Europa

“De gezondste opa van Europa” geschreven door “Erna Sassen & William Cortvriendt” is een boek voor basisschool kinderen dat gaat over gezond eten. Dankzij dit boek zijn kinderen spelenderwijs op een leuke manier bezig met gezond eten! Tijdens de week van het schoolfruit in 2019 lezen opa’s op verschillende basisscholen voor uit dit leuke boek!

De gezondste opa van Europa

Gaan opa en Katharina de wedstrijd voor de dikste billen winnen of gooien ze het over een andere boeg?

De gezondste opa van Europa Achterkant

Sinds opa met pensioen is heeft hij te veel tijd en te weinig te doen. Oma Guusje is dus blij al opa zijn nieuwe hobby vindt in het varkentje Katharina. Opa is helemaal weg van haar en wil graag een wedstrijd met haar winnen, een schoonheidswedstrijd wel te verstaan! En een varken kan natuurlijk alleen maar de mooiste zijn als ze de dikste billen heeft. Opa doet dan ook goed zijn best om ervoor te zorgen dat Katharina een paar dikke billen krijgt. Maar niet alleen Katharina krijgt dikke billen, ook op krijgt steeds dikkere billen. En dat, dat is iets waar zijn kleindochter Maaike zich wel zorgen over maakt, want dik zijn is toch helemaal niet gezond?

Het is dus tijd dat opa zijn nieuwe gewoontes weer gaat veranderen. Hij besluit om mee te doen aan de avondvierdaagse, waarvoor hij natuurlijk wel moet trainen! Oma zorgt ervoor dat hij gezonde dingen in zijn tas mee krijgt en Maaike steunt hem tijdens het wandelen. Katharina mag natuurlijk ook gezellig mee, want die moet ook van haar mooie dikke billen af! Dit is ook leuk om te doen en gezond! Maar hoe denkt opa hier over?

Flap tekst

“Opa John heeft een varkentje gekocht om een wedstrijd mee te winnen. Wat voor wedstrijd weet hij nog niet precies, hij denkt aan iets met schoonheid. Een varken kan volgens opa alleen een schoonheidswedstrijd winnen als hij lekker dikke billen heeft. Dus daar moet nog even aan worden gewerkt. Gelukkig zijn varkens alleseters. Net als mensen. Elke dag haalt opa bij de bakker het afgekeurde brood en gebak op: croissantjes en krentenbollen van net over de datum, roze koeken, gevuld speculaas…. het varken vindt alles lekker. Op John trouwens ook. Maaike ziet het allemaal met lede ogen aan. Tegelijkertijd met het varken zit opa John zichzelf vet te mesten. Volgens haar kan opa beter mikken op een ander soort wedstrijd. Iets met sport ofzo? Het is toch helemaal niet gezond om dik te zijn?” (Bron: achterflap boek)

Over de schrijvers…

Erna Sassen is actrice en schrijfster van kinderboeken en boeken voor jongeren. Met haar boekย Er is geen vorm waarin ik pas ontving zij de Gouden Lijst 2018, voor het beste literaire boek voor jongeren van 12 tot 15 jaar. Verder schreef zijย Een indiaan als jij en ik, Dit is geen dagboek en Kom niet dichterbij.

Willian Cortvriendt is medicus en schrijver van bestsellers over gezond leven en eten. Op basis van zijn boeken is de televisieserieย Hoe wordt ik 100ย gemaakt, die door 6 miljoen mensen werd bekeken. Zijn meest succesvolle boeken zijnย Hoe word je 100? Het kookboek, Maak je niet dik, Hoe word je 100?, Lichterย enย Puur en Lichter, met Pascale Naessens.

“De gezondste opa van Europa”, een super leuk boek voor basisschool kinderen waarin ze op een leuke manier lezen en leren over het belang van gezond eten!

Wat een super leuk boek is dit zeg! Hoewel hij voor basisschool kinderen is heb ik er ook echt van genoten om hem te lezen. Het voordeel is dat het boek uit allemaal korte hoofdstukken bestaat, hij is dus ook ideaal om uit voor te lezen! Een verhaaltje voor het slapen gaan uit dit boek, dat zag Daan ook wel zitten! Dit heeft zich af en toe helemaal slap gelachen om opa! Tegelijkertijd was het natuurlijk ook leerzaam voor hem, omdat het over gezond eten ging! Een leuke manier om daar op deze manier aandacht aan te besteden!ย Leuk en leerzaam, met name voor kinderen die op de basisschool zitten!

De gezondste opa van Europa

Titel: De gezondste opa van Europa
Auteur: Erna Sassen & William Cortvriendt