De muizenridder

|| Recensie || De muizenridder

“De muizenridder” geschreven door “Cornelia Funke” is een boek voor kleuters. Het gaat over een kasteel waar muizen wonen en een kat… Zou dat allemaal wel goed gaan? Kinderen leren een wijze les, samenwerken is zoveel belangrijker dan zelf groot en sterk zijn! De muizen bundelen namelijk hun krachten, zouden ze de gevreesde kat kunnen verslaan?

De muizenridder

Samenwerken is zoveel belangrijker dan groot en sterk zijn!

Muizen op het kasteel… Het hoort er natuurlijk wel een beetje bij, maar Ridder Tristan en zijn gezin zijn er helemaal klaar mee! Overal liggen steeds muizenkeutels en het wordt aangevreten. Ridder Tristan besluit om een kat te kopen, de beste van het land met vlijmscherpe nagels! Katharina de kat weet bijna alle muizen verjagen… Bijna allemaal ja, want drie muizen geven zich niet zomaar gewonnen. Ze weten niet hoe ze Katharina kunnen verslaan, maar dan staat opeens de muizenridder voor hun neus met een plan! Govert verslaat graag katten en heeft ook nu weer een plan. Ze maken samen een uitrusting, zodat Katharina ze niet kan pakken. Op een avond ligt Katharina lekker te slapen en besluiten de muizen om hun slag te slaan! Katharina wordt wakker van ze, maar is eigenlijk niet onder de indruk, maar of dat nou zo handig is?

“Ridder Tristan is het zat. Het is nu al de zoveelste keer dat zijn maliรซnkolder aangevreten is door muizen. Hij wil van die irritante knaagdieren af en haalt een onverschrokken kat genaamd Katharina naar het kasteel om het ongedierte te verjagen. Zijn plan lijkt te werken, maar dan staat ineens de dappere muizenridder Govert van Grauwstaart voor de deur en vreest de kat voor haar leven… Een verhaal dat laat zien dat samenwerken belangrijker is dan groot en sterk zijn…” (Bron: achterflap boek)

“De muizenridder” is een boek voor kleuters. Ze lezen op een leuke manier over hoe je problemen op zou kunnen lossen. Ga je bij de pakken neer zitten, of bundel je je krachten om zo iemand die sterker is te verslaan?

“De muizenridder”, een super leuk boek met een wijze les!

Dit leuke boek was mee op vakantie en heb ik samen met Daan en zijn nichtje Esmee gelezen. Zelf lezen kunnen ze nog niet, maar vinden het wel heerlijk om voorgelezen te worden! Even een rustmomentje voor het slapen gaan. Ze vonden het boek echt heel erg leuk en hebben erg gelachen om de plaatjes! Vanaf het moment dat we het boekje gelezen hadden gingen ze beter samenwerkingen zeiden ze… Voor รฉรฉn dag ja ๐Ÿ˜‰ Maar de boodschap was overgekomen.ย Een leuk boek om kinderen te leren over samenwerken.

Titel: De muizenridder
Auteur: Cornelia Funke
Illustrator: Annette Swoboda