De pandaband, hoe de panda's ooit muziek als ontbijt hadden!

De PandaBand, hoe de panda’s ooit muziek als ontbijt hadden!

“Niet met je eten spelen!” De PandaBand heeft dat misschien nog niet gehoord, maar ik weet zeker dat veel kinderen het wel bekend voorkomt! Je kunt natuurlijk op heel veel manieren muziek maken, maar kan dat ook met je eten? De PandaBand doet daar een ontdekking over, maar over de muziekinstrumenten ook het einde van het lied halen… Dat is de vraag!

Pandabeer Niet-Peter, wat een gekke naam is dat, heeft tijdens zijn bamboe ontbijt een ontzettend goed idee! Zijn idee heeft alles met muziek en eten te maken. Want waar je eigenlijk niet met je eten mag spelen, heeft Niet-Peter daar waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Hij verzameld de panda buren om zich heen en samen beginnen De PandaBand!

De PandaBand

Niet-Peter heeft dus een super leuk idee gekregen tijdens het eten van zijn ontbijt. Dit gebeurde nadat hij heel hard in zijn bamboe had geblazen. Wat gebeurde er? Er kwam geluid uit zijn bamboe ontbijt! Een mooie toon en uiteindelijk zelfs een hele melodie. Met zijn panda buren besluit hij om De PandaBand op te richten, samen muziek maken is natuurlijk veel leuker dan alleen! De PandaBand wordt steeds groter en zo is het uiteindelijk een heel orkest! Ze maken een heel programma voor hun eerste grote concert.

Komt dat wel goed? Zoveel panda’s die muziek maken met hun ontbijt?

Voor wie is De PandaBand?

“De Pandaband” is een boek dat zowel voorgelezen kan worden, als dat het door kinderen zelf gelezen kan worden. Kleuters vinden voorlezen natuurlijk geweldig en de illustratie in het boek maken dat de kinderen ook nog eens lekker mee kunnen kijken. Het is geen verhaaltje dat je in รฉรฉn dag voorleest, dat maakt dat de kinderen misschien ook wel nieuwsgierig blijven naar De PandaBand!

Kinderen die al beter kunnen lezen kunnen het boek prima zelf lezen. Het is dus een behoorlijk lang verhaal, waardoor ze hun aandacht er goed bij moeten houden. Zo nu en dan worden er ook vragen aan de lezer gesteld, dat maakt dat de kinderen ook echt betrokken worden bij het verhaal.

Daan heeft een deel van het boek zelf gelezen en een deel heb ik voorgelezen. Ik merkte tijdens het voorlezen dat Daan zijn gedachten af en toe een beetje afdwaalden, maar het leuke was dat hij door de vragen in het boek wel weer bij het boek betrokken werd. Het is een grappig verhaal en voorzien van mooi illustraties. In eerste instantie wilde Daan het boek graag zelf lezen, maar dat lukte nog niet helemaal. Dat is natuurlijk helemaal niet erg (Daan zit in groep 3 en heeft een mooi leesniveau), want we vinden voorlezen allebei ook heel erg leuk!

Kan jij net als De PandaBand ook muziek maken met je ontbijt?

“De PandaBand” kopen bij BOL.com

Titel: De PandaBand | Auteur: Sasa Stanisic | Illustraties: Gunther Jakobs | Uitgeverij: de Vier Windstreken | Taal: Nederlandstalig | Aantal bladzijden: 80 | Uitgave: Hardcover | Verschijning: April 2023| Leeftijd: vanaf 4 jaar, zelf lezen vanaf 8 jaar

Klik hier om meer recensies te lezen.