De schaduw van mijn moeder

De schaduw van mijn moeder

โ€œDe schaduw van mijn moederโ€ geschreven door Nikola Scott is een mooi en indrukwekkend boek. Het boek is beeldend geschreven, waardoor je je erg goed in kan leven. Daarnaast heb ik ook wel met de hoofdpersoon te doen, want ineens lijkt haar verleden heel anders te zijn dan dat ze zelf voor ogen had!

Hoe ontdek je de waarheid over het verleden als de enige persoon die erbij was niet meer leeft?

Schaduw van mijn moeder

Schaduw van mijn moeder

Addie, haar vader en de rest van de familie staan stil bij het รฉรฉnjarig overlijden van Lizz (Elizabeth) als er opeens een vreemde mevrouw voor de deur staat die beweert dat ze Addie haar zus is. Tot dat moment dacht Addie dat ze alles over haar moeder wist , maar nu lijkt haar leven รฉรฉn grote leugen. Ze wil er achter komen wat er tijdens die zomer allemaal gebeurd is. Een zomer waar haar moeder nooit over heeft gesproken, een nacht die het leven van Lizz voorgoed veranderd heeft. Maar hoe kom je achter de waarheid van het verleden, als de enige persoon die erbij was niet meer leeft?

De kleine Lizz wordt naar een landgoed van een rijke familie gestuurd. Ze wil haar eigen, hele zieke, moeder eigenlijk niet achterlaten, maar ze heeft geen keuze. Haar ouders willen haar voor deze moeilijke periode behoeden, maar doen ze dat ook echt? Op het landgoed wordt ze verliefd, ze heeft niemand om zich heen is nog erg naรฏf. Ze wordt zwanger en trouwt niet met de vader van de baby, wat een schande is in die tijd. Ze wordt naar een tehuis voor ongehuwde moeders gestuurd, waar het echt verschrikkelijk is.

De personages

Addie is een meisje met een broer en een zus. Ze hebben allebei hard gestudeerd en een erg goede baan. Addie heeft dat niet, ze werkt in de patisserie, maar heeft ondanks dat haar moeder het liever anders zou zien toch een goede band met haar. Haar moeder, Lizz, is een jaar geleden overleden en Addie gaat anders om met de verwerking van de dood dan de rest van haar familie. Juist op de dag dat ze stil staan bij het overlijden van Lizz veranderd Addie haar leven door de komst van een vreemde vrouw. Net als dat haar moeder haar leven vroeger niet is gelopen zoals Addie zou verwachten, staat nu ook haar eigen leven op de kop. Ze stort zich er helemaal op om de waarheid te achterhalen en die is helemaal anders dan ze zou verwachten.

De schrijfstijl

Het is een prachtig boek over een familiegeschiedenis, waar je helemaal in mee gezogen wordt. Er zitten verrassende wendingen in en het is heel beeldend geschreven. Het boek leest lekker weg en je ziet de beelden allemaal goed voor je.

“De schaduw van mijn moeder” is een historische roman, echter speelt hij zowel in het verleden als in het heden. Een boek dat geschikt is voor iedereen die van een roman met een spannend verhaal houdt. Doordat er geswitcht wordt tussen het verleden en het heden is boek leuk voor zowel jonge als oude lezers.

De schaduw van mijn moeder vind ik een indrukwekkend boek dat je niet makkelijk weg legt. Het is spannend om te lezen hoe Addie langzaamaan achter de waarheid komt over de jeugd van haar moeder en alle gebeurtenissen die zich destijds hebben voorgedaan. Het verhaal waar het om draait speelt zich zo’n zestig jaar geleden af, het is een wereld van verschil met hoe het er tegenwoordig aan toe gaat. Ik vind het een mooi boek en zeker een aanrader!

Een indrukwekkend verhaal met veel diepgang.

Schaduw van mijn moeder

TitelDe Schaduw van mijn moeder