De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender

|| Recensie || De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender

โ€œDe wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavenderโ€ geschreven door Sophie Chen Keller is een sprookjesachtige roman. Meer weten? Lees dan vooral deze blog!

Een magisch verhaal dat je laat nadenken over eenzaamheid, verlangens en
het lege gevoel van iets of iemand missen.

Walter Lavender is twaalf jaar en praat niet, waardoor mensen denken dat hij dom is. Walter is alleen niet dom, hij ziet alleen veel meer dan andere mensen! Dit komt doordat hij een neurologische stoornis heeft, zijn hersenen kunnen niet de spierbewegingen regelen die nodig zijn om te praten. Hij is heel goed in het terugvinden van spullen die kwijtgeraakt zijn doordat hij altijd zo goed op details let. Hij helpt mensen dan ook zoeken naar dingen die ze kwijt zijn en hoopt om op deze manier ook ooit zijn eigen verdwenen vader terug te vinden. Het is een echte hobby van hem geworden en hij noteert dan ook alles over de verdwenen voorwerpen. Wanneer mensen iets kwijt zijn dan vraagt hij altijd waar ze het voor het laatst gezien hebben en of de “zone van het verloren object” al gecheckt hebben. Walter heeft echt zijn eigen manier bedacht om spullen terug te vinden. Wanneer er een belangrijk en misschien zelfs wel magisch boek uit de bakkerij verdwijnt, gaat Walter erop uit om het boek stukje voor stukje terug te vinden en dan beleeft hij allerlei dingen.

De schrijfstijl

De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender is een erg bijzonder boek, wat terug te zien is in de schrijfstijl. Het is echt even wennen als je begint te lezen, want je leest door de ogen van Walter. De gedachtegang en het taalgebruik van een twaalfjarige is natuurlijk anders dan dat van een volwassene. Het is overigens erg knap dat de schrijfster dit zo neer heeft weten te zetten. Niet alles is altijd even geloofwaardig, want hij kent soms erg moeilijke woorden, dit maakt het verhaal onrealistisch.

De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender is een literaire roman. Het is een leuk boek voor mensen die van een beetje magie houden en zich in kunnen leven in een twaalf jarige. Ik zou het boek met name aanbevelen aan de jeugd, in mijn ogen is het meer een jeugdboek dan een roman voor volwassenen. Echter is dit ook maar net waar je zelf van houdt met lezen! Zelf lees is doorgaans graag young adult romans.

Een boek dat bij de jeugd waarschijnlijk goed in de smaak valt met het sprookjesachtige en het feit dat je aan het nadenken wordt gezet over eenzaamheid en gevoelens.

Heer eerlijk, ik had meer van dit boek verwacht na het lezen van het persbericht en de achterflap. Ik kon er maar moeilijk inkomen, omdat ik het moeilijk vond om mij in de twaalf jarige Walter te verplaatsen. Daarnaast vond ik het soms allemaal een beetje te, denk aan de dansende taartjes, glinsterende draadjes als mensen wat kwijt zijn en alle vreemde personages. Daarnaast past de belerende toon in het boek niet bij mij. Het komt nu misschien heel negatief over, maar het is een boek dat je gewoon echt moet liggen. Mijn verwachtingen waren al anders dan dat het boek daadwerkelijk is. Ik denk dat vooral de jeugd het een erg leuk boek zal vinden, mede omdat ze aangezet worden tot het nadenken over eenzaamheid en gevoelens.

Titel: De wonderbaarlijke vindingrijkheid van Walter Lavender
Auteur: Sophie Chen Keller
Uitgever: HarperCollins
Aantal bladzijden: 320
Uitgaven: Paperback
Verschijning: Juni 2018

Bestel “De wonderbaarlijke vindingrijkheid” .

Zoals je misschien wel al gezien hebt word je doorgelinkt naar Bol.com als je op kopen klinkt. Natuurlijk zijn er online en offline winkels die ook dit leuke boek verkopen. Denk bijvoorbeeld aan: Kobo en Bruna.

Volg jij Happinessfromme al op Facebook, InstagramBloglovin of Pinterest? [AdSense-A]

Voor meer recensies neem hier eens een kijkje!