Ga voor groen!

|| Recensie || Ga voor groen!

“Ga voor groen!” geschreven door “Liz Gogerly” en met tekeningen van “Miguel Sanchez” is een boek over hoe wij op een verantwoorde manier met de aarde om kunnen gaan. Jong geleerd is oud gedaan! In dit boek lezen kinderen over de aarde, war vervuiling met de aarde doet en de wat je zelf kunt doen om goed voor de aarde te zorgen! Want zeker kinderen kunnen bijdragen aan een groene wereld.

Ga voor groen!

Ga voor Groen!

Als we niet anders met onze aarde om gaan, dan blijft er niet veel van over. We zijn ons allemaal steeds bewuster van het klimaat, maar hoe breng je dit op kinderen over zonder te belerend te zijn? Ik denk dat je door te lezen over hoe je de wereld groener kunt maken heel veel kunt bereiken. Want wat zijn de gevolgen van bijvoorbeeld een stukje plastic op de grond te gooien? Hoe kan je spulletjes recyclen en wat zou er gebeuren als we niet zuiniger op ons milieu zijn? Allemaal zaken die in dit boek aan bod komen. De vele illustraties maken het boek ook voor jongere kinderen leuk. Ze snappen de oorzaken en gevolgen misschien nog niet, maar je kunt al vrij snel beginnen met een “groene” opvoeding.

“Na een leuk verjaardagsfeestje kijken vier vrienden om zich heen. Wat een troep! Overal liggen etensresten, inpakpapier, ballonnen en plastic speelgoed… Wat gebeurt er met dit afval? Lulu, Daan, Emma en Amir gaan op onderzoek uit en leren hoe ze goed voor de aarde kunnen zorgen. Tot hun verrassing is groen leven helemaal niet zo moeilijk! Alle beetje helpen en ook jij kunt meedoen. Neem een zero waste lunch mee naar school, trek een trui aan als je het koud hebt of tover ouder rommel om tot iets nieuws. Dit boek staat boordevol groene tips voor een betere wereld. Ga voor groen!” (Bron: achterflap boek)

“Ga voor groen!” is een boek voor kinderen, om zich bewust te worden van de aarde. Wat gebeurt er als je er niet netjes mee om gaat? Helaas zien ze al de gevolgen van het gebruik van de generaties voor ze. Hoe kunnen ze er zelf voor zorgen dat het allemaal niet nog slechter wordt? Door bewustwording, maar wel op een leuke manier! Dit boek is daar echt heel geschikt voor, want de kinderen lezen over allerlei zaken die de aarde vervuilen, maar ook over hoe je er op een andere manier mee om kunt gaan.

“Ga voor groen!”, een ideaal boek om met je kinderen over goed zijn voor het milieu te praten.

Daan valt niet helemaal in de doelgroep van dit boek, maar ik vind het wel belangrijk dat hij leert om fatsoenlijk met de wereld om te gaan. Waarom mag je niet alles zomaar op straat gooien en waarom is het belangrijk dat je je afval scheidt? Dan zijn dingen waar ik het wel al met hem over heb. Aan de hand van de plaatjes in het boek kunnen we op zijn eigen niveau over een groenere wereld praten. Ik vond het zelf heel prettig, want ik heb het boek een beetje als leidraad gebruik.

Mijn neefjes zijn wel al oud genoeg om zelf dit boek te lezen. Hoe bewust zijn zij met de wereld bezig? Ze mochten het boek bekijken en lezen en volgens mij vonden ze het wel interessant. Met alleen een boek lezen kom je er natuurlijk niet, het erover hebben is ook belangrijk, maar hun interesse is wel gewekt volgens mij!

Een leuk boek voor kinderen van 8-12 jaar. Het helpt bij het creรซren van bewustwording op een leuke manier. Daarnaast ook leuk voor jongere kinderen, die kan je met dit boek ook prima bij het milieu betrekken. Ook las ik dingen die ik zelf niet wist, ook nog eens leerzaam voor papa’s en mama’s dus!

Titel: Ga voor groen!
Auteur: Liz Gogerly
Illustrator: Miguel Sanchez