Omringd door idioten

Omringd door idioten, inzicht in 4 gedragstypes

โ€œOmringd door idiotenโ€ geschreven door Thomas Erikson is een boek dat je inzicht geeft in je eigen gedrag en communicatie en in dat van anderen. Hierdoor wordt het communiceren met andere mensen een stuk gemakkelijker! De gedragsstijlen worden aangeduid met kleuren, welke kleur ben jij?

Heb jij ook altijd het gevoel dat je omringd wordt door idioten? Of ben je zelf misschien de idioot? Ontdek je eigen gedragsstijl en die van de mensen om je heen.

Omringd door idioten

Omringd door idioten is geen leesboek, het is een boek waarin je ontdekt hoe je jezelf gedraagt en hoe je communiceert. Wat voor invloed heeft dit op de mensen om je heen? Hoe gedragen en communiceren de mensen om je heen eigenlijk? Waarom botst het met de ene persoon meer dan met de andere persoon en wat kan je hier zelf aan doen? Dit zijn allemaal dingen die in je dit boek kan ontdekken.

Drijft je collega je tot waanzin met zijn overdreven liefde voor details? Botst het gematigde karakter van je geliefde met je eigen enthousiasme? Sommige mensen beweren stellig dat ze alleen maar te maken hebben met idioten. Zij begrijpen hun collegaโ€™s of familie niet, hoe erg ze hun best ook doen. Als je echter meer inzicht hebt in iemands gedragsstijl รฉn in die van jezelf kun je je manier van communiceren beter op de ander afstemmen. Thomas Erikson leert je om op praktische en eenvoudige wijze het kleurenschema van de DISC-methode toe te passen op jezelf en op anderen. Omringd door idioten geeft inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen en leidt tot een betere samenwerking en communicatie met collegaโ€™s, vrienden en familie.

Herken jij jezelf?

Hieronder lees je een aantal kenmerken van mensen die bij de verschillende kleuren horen. Ik ben benieuwd of jij jezelf er in kan herkennen!

Blauw – Je bent een correct persoon, taak- en zaakgericht en introvert, passief en afwachten.
– Langzame reactie

– Maximale inzet om te organiseren
– Minimale belangstelling voor relaties
– Historisch tijdskader
– Voorzichtige actie
– Neiging om inmenging af te wijzen

Rood –ย Je bent een dominant persoon, taak- en zaakgericht en extravert, actief en een uitvoerder.
– Snelle reactie

– Maximale inzet om te sturen
– Minimale belangstelling voor voorzichtigheid in relaties
– Actueel tijdskader
– Directe actie
– Neiging om inactiviteit af te wijzen

Groen – Je bent een stabiel persoon, relatiegerichtย en introvert, passief en afwachten.
– Rustige reactie

– Maximale inzet voor samenhang
– Minimale belangstelling voor verandering
– Actueel tijdskader
– Ondersteunende actie
– Neiging om conflicten uit de weg te gaan

Geel – Je bent een inspirerend persoon,ย relatiegericht enย extravert, actief en een uitvoerder.
– Haastige reactie

– Maximale inzet om mee te doen
– Minimale belangstelling voor routine
– Op de toekomst gericht tijdskader
– Impulsieve actie
– Neiging om isolatie af te wijzen

Wat ben ik?

Ik heb natuurlijk het hele boek gelezen en heb al wat meer kennis dan de bovenstaande korte samenvatting. Ik ben moeilijk in een hokje te plaatsen, dat weet ik wel… In het blauwe kan ik me herkennen in de voorzichtige actie. Het rode past bij mij, omdat ik mij altijd maximaal inzet. Het groene kan ik me ook in vinden, ik probeer altijd rustig te reageren, ben niet super dol op veranderingen en conflicten ga ik liever niet altijd aan. Ook in het gele zitten aspecten waar ik mezelf in herken, als ik iets doe geef ik een maximale inzet en ik richt me graag op de toekomst. Als ik dit allemaal op een rijtje zet, dan denk ik dat ik het meeste geel/groen ben.

Waar herken jij jezelf het meeste in? En waarom?

Omringd door idioten is geschreven voor iedereen die het idee heeft dat hij door idioten omringd is. Zijn al die mensen om je heen echt idioten, of ben jij de enige idioot? Ligt het aan de communicatie van de mensen om je heen, of misschien aan hun gedrag? Heb je er wel eens over nagedacht dat het ook bij jou kan liggen? Aan de hand van dit boek kan je ontdekken hoe je jezelf gedraagt en hoe je communiceert, maar je ontdekt ook hoe andere mensen zijn. Dit geeft je inzicht en leert je hoe je met andere mensen om kunt gaan die anders dan jou communiceren.

Wat vind ik van het boek?

Omringd door idioten is een boek dat iedereen zou moeten lezen! Je hoort het misschien weleens, een betere wereld begint bij jezelf en dat is natuurlijk ook wel zo! Als je zelf leert om andere mensen beter te leren begrijpen, dan is dat al een goed begin. Misschien gaan die mensen dan ook wel de moeite doen om jou beter te leren begrijpen! Ik vond het een heel interessant boek, dat me echt inzicht heeft gegeven in mijn eigen gedrag en communicatie. Daarnaast heb ik ook geleerd hoe de mensen om mij heen communiceren, ook wel prettig!ย Omringd door idioten is echt een boek dat iedereen zou moeten lezen, wie weet gaan we elkaar allemaal beter begrijpen.

Titel:ย Omringd door idioten | Auteur: Thomas Erikson | Uitgeverij: Harper Collins | Taal: Nederlandstalig | Aantal bladzijden: 320 | Uitgave: Hardcover | Verschijning: December 2021

Andere boeken in deze serie

Andere boeken in deze serie zijn; Omringd door energievreters, Omringd door slechte bazen, Omringd door narcisten, Omringd door psychopaten en Omringd door tegenslag. Er zit er vast รฉรฉn bij die bij jou past!

Volg Happinessfromme ook op Facebook, Instagram & Pinterest en blijf op de hoogte van o.a. de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates & nog veel meer leuks… โ™ฅ

Bron (uitgelichte) afbeelding(en); Harper Collins