|| Recensie || Zondagskind

Zondagskind

|| Recensie || Zondagskind

“Zondagskind”, een boek dat mij heel erg heeft geraakt! Waarom? Dat lees je in deze blog.

Zondagskind

Alsof opgroeien nog niet moeilijk genoeg is. Een autobiografische roman over een autistisch meisje dat haar eigen weg vindt in het leven.

Zondagskind

Een verhaal over een klein meisje, Jasmijn, die opgroeit met de nodige hobbels op de weg, alsof opgroeien alleen nog niet moeilijk genoeg is. Je groeit met haar mee op gedurende haar hele jeugd. Jasmijn is geen gewoon meisje, ze kan niet praten, alleen maar met haar hond Senta. Ze kan wel praten, maar het lukt haar niet om woorden uit haar mond te krijgen als er vreemde mensen bij zijn. Ze is anders dan anderen, maar vindt gelukkig een manier om hiermee om te gaan en voorkomt zo dat ze het mikpunt van pesterijen wordt. Gaande weg leert ze hoe ze met sociale situaties om kan gaan en zich staande kan houden, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. In de tijd dat Jasmijn opgroeit, de jaren tachtig en negentig, is er nog maar weinig bekend over autisme. Het verhaal neemt je mee in de belevingswereld van iemand met asperger.

De personages

Je leest het verhaal door de ogen van Jasmijn Vink. Ze neemt je mee in haar wereld vanaf dat ze een klein meisje is. Ze kan niet praten, dat is moeilijk, maar ze is wel heel goed in lezen en schrijven. Contact maken vind ze heel erg moeilijk en het is ook iedere keer haar struikel punt. De normale Jasmijn, zoals ze het noemt, kan het wel, maar het lukt haar niet.
Jasmijn wordt ontzettend gesteund door haar hond Senta, de enige die haar wel lijkt te begrijpen zonder dat ze iets hoeft te zeggen.
Naast Senta, staan haar ouders altijd achter haar, net als haar opa en oma.

De schrijfstijl

Het boek is opgebouwd uit kortere hoofdstukken, waarin je steeds leest over Jasmijn Vink. In ieder hoofdstuk komt ze weer een nieuwe drempel tegen, boekt ze een overwinning of probeert ze om te gaan met haar gevoelens.

Judith Visser schrijft lekker vlot en heel herkenbaar. Ze schrijft realistisch en sleept je helemaal mee in het verhaal. Doordat het een autobiografische roman is krijgt ze dat zo goed voor elkaar, want ze beschrijft heel goed alle gevoelens en gedachten.

Zondagskind is een roman voor iedereen die zich graag in de belevingswereld van een anders verplaatst. Je wordt vanaf het begin meegetrokken in het leven van Jasmijn vanaf dat ze een klein meisje is. Een klein meisje die niet zo is als alle andere kinderen en dat maakt het verhaal zo interessant. Je leest over hoe anders ze alles ervaart dan de andere mensen om zich heen. Wat voor andere mensen normaal is, is voor Jasmijn een grote uitdaging. Zondagskind is een roman die iedereen zou moeten lezen die met kinderen te maken heeft. Je beseft je niet altijd dat andere mensen heel anders kunnen denken en in een hele andere wereld leven. Dit boek laat je dat inzien en geeft je ook een beeld van hoe je ermee om zou kunnen gaan.

Met deze autobiografische roman heeft Judith Visser een boek geschreven dat iedereen die met kinderen te maken heeft zou moeten lezen.

Een prachtige roman, die je helemaal meesleept in het gevoel en de gedachten gang van een meisje met autisme. Doordat je met haar meekijkt vanaf dat ze een klein meisje is, groei je met haar mee en leer je haar begrijpen. Op een gegeven moment wist ik wat ze ging denken en doen. Ik denk dat Judith Visser je zo goed mee kan slepen, omdat het een autobiografische roman is. Het is een roman die iedereen die met kinderen te maken heeft wat mij betreft zou moeten lezen. Tijdens het lezen ga je je heel goed beseffen dat de wereld niet voor iedereen hetzelfde is en dat sommige mensen alles heel anders beleven. Je leert rekening te houden met een ander en mensen beter begrijpen.

Zondagskind
Bron: HarperCollins

Titel: Zondagskind