De Gorgels Taalspelletjes

De Gorgels taalspelletjes!

Wij zijn thuis dol op spelletjes, zeker als je er ook nog eens van leert! Daan begint spelletjes ook steeds leuker te vinden. Hij was dan ook heel enthousiast toen hij de doos van de Gorgels zag, want hij kent de boeken ook. Helaas moest ik hem deze keer teleurstellen, want hij is echt nog te jong voor dit spelletje. Mijn oudste neefjes niet en dus heb ik het met hen gespeeld. In deze blog vertel ik je er meer over.

De Gorgels

De Gorgels, een creatie van de bekende cabaretier Jochem Myjer, zijn inmiddels enorm populair in Nederland. Dat is ook niet zo gek, want het is gewoon enorm leuk! Ik vind het met name zeer geschikt voor kinderen op de basisschool. Er zijn ondertussen al verschillende boeken van de Gorgels verschenen en ook diverse spelletjes. De nieuwste aanwinst van de Gorgels is taalspelletjes en ik heb het met mijn neefjes gespeeld!

De Gorgels taalspelletjes

De Gorgels TaalspelletjesSpelenderwijs taal oefenen, dat is het doel van dit spel. Aan de hand van leuke opdrachten op de kaarten, gaat je kind aan de slag met de leukste woorden die hij misschien al uit de Gorgels kent!

In de leuke bewaardoos zitten twee sets met “speel” kaarten. Het leuke is dat je het dus met zijn tweeën kan spelen. De zandloper houdt de tijd bij, daardoor heb je niet alle tijd om na te denken. Met zijn tweeën kan er zelfs een beetje een strijd ontstaan. Er zitten stiften bij de kaarten die uitwisbaar zijn, je kunt het spel dus zo vaak spelen als je wilt. De dobbelsteen met verschillende kleuren (die voor verschillende dingen op de kaarten staat) zorgt voor de nodige afwisseling in het spel. Je kunt zelf je eigen Gorgels taalspelletje diploma halen!

Met deze Gorgel spelletjes oefenen kinderen spelenderwijs met taal. Je kunt alle spelletjes alleen spelen of met zijn tweeën. De zandloper maakt het extra spannend. Wie maakt nieuwe woorden met typische Gorgel woorden? Wie verzint de meeste woorden met de gegooide beginletter? Of wie maakt de meeste zinnen binnen de zandloper tijd? De scores hou je bij op de scorekaart! Doordat de stiften uitwisbaar zijn, kunnen de taalspelletjes eindeloos gespeeld worden. Elk spel wordt op twee niveaus aangeboden, zodat kinderen van verschillende leeftijden met elkaar kunnen spelen.De taalspellen dragen bij aan het vergroten van de woordenschat.
(Bron: Zwijsen)

Wat vonden wij ervan?

Ik vind het hele spel erg leuk van opzet. Zelf dacht ik dat het voor mij wel erg makkelijk zou zijn, maar je wordt toch nog wel een beetje uitgedaagd. Zeker als je het echt tegen elkaar speelt, want wie is het snelste? Daarnaast vind ik het hele Gorgels concept leuk, de manier waarop kinderen spelenderwijs leren past helemaal bij hoe ik de opvoeding van Daan voor me zie. Het leuke is dat je het steeds opnieuw kan spelen en dat het spel door het gooien met de dobbelsteen ook elke keer ander is. Mijn neefjes (8) vonden het ook erg leuk om te spelen.

Q – Leuk spelletje om te spelen. Ik heb het met mijn neefje gedaan en het was wel spannend wie zou winnen. Het is leuk dat je steeds andere woorden moet maken en dat je het spelletje vaker kan spelen. Volgende keer wil ik het een keer alleen spelen.

S – Ik vond het ook leuk om met mijn neefje te spelen. Mijn tante zei dat het niet uitmaakt of je wint of verliest, als het maar leuk is. Ik wil het de volgende keer ook weer spelen als ik op visite ben. Het is leuk om na te denken over woorden die je kan maken met de kleur die de dobbelsteen gooit.

“De Gorgels, taalspelletjes” kopen

De Gorgels taalspelletjesTitel: De Gorgels, taalspelletjes
Auteur: Jochem Myjer
Uitgeverij: Zwijsen
Taal: Nederlands
Leeftijd: 7-10 jaar
Spelers: 1-2 spelers
Verschijning: Augustus 2018
ISBN: 9789048734214

Speelgoed met liefde voor kleintjes én de wereld
VTech wil spelend leren mogelijk maken voor de huidige generaties en generaties die volgen. Dat vraagt om meer eco-vriendelijk speelgoed. VTech is al enkele jaren bezig om verpakkingen en producten steeds duurzamer te maken en introduceerde vorig jaar de Play Green lijn. Gerelateerd