Kleine Beer, een coöperatief verkenspel
Spelletjes & Speelgoed,  Review

Kleine Beer, een coöperatief verkenspel

Spelletjes spelen is leuk! Zeker met kleine kinderen heb je soms wat geduld nodig voordat ze alles snappen. Met het spel “Kleine Beer” van Sunny Games speel je niet tegen elkaar, maar met elkaar! Een coöperatief verkenspel, waarin het de bedoeling is om samen te werken en het niet draait om winnen of verliezen. Kan jij mama beer helpen om de kleine beer te vinden?

Kleine Beer van Sunny Games is een coöperatief verkenspel voor kinderen vanaf 5 jaar en te spelen met 2 tot 5 spelers. Één potje duurt ongeveer 20 minuten. Je kunt een spelletje dus niet van de andere spelers winnen of verliezen. Jullie zijn medespelers en spelen het spel samen. Als er dus gewonnen of verloren wordt, dan doe je dat met zijn allen.

Kleine Beer

Inhoud

• Spelregels
  • Speelbord, de bergen en de maan
  • 25 bergtegels
  • 46 bostegels
  • 2 speciale tegels (mini uitbreiding)
  • Stapel boomstammen en 10 boomstamfiches
  • Mama beer, kleine beer en een dobbelsteen

Let’s play!

Voordat je gaat beginnen moet je het speelveld opbouwen. In de spelregels staat een afbeelding waarop duidelijk aangegeven is hoe alles liggen moet. De bergtegels moeten bij de bergen liggen en de bostegels liggen om het speelbord heen. Allemaal op de kop natuurlijk! Je mag bijna helemaal zelf weten waar je mama beer neerzet, als het maar bij de buitenste bostegels is. Je legt 7 boomstamfiches nee, die mag je gebruiken. De andere 3 leg je in de boomstammen. De boomstammen, kleine beer en de dobbelsteen leg je eerst aan de zijkant van het spel.
Kleine Beer - Sunny Games

Hoe speel je het spel?

Kleine beer is verdwaald! Mama beer mist hem natuurlijk ontzettend en gaat daarom op zoek. Mama beer weet alleen de weg niet, dus heeft ze een beetje hulp nodig! Om de beurt keren spelers de tegels om, om zo een weg voor mama beer te maken. Natuurlijk zijn er ook obstakels onderweg! Samen overleg je of het handig is om er langs te gaan met behulp van een boomstamfiche of om misschien een andere weg te kiezen? Als spelers zijnde moet je dus echt samenwerken, want het is geen kwestie van winnen of verliezen! Het doel van het spel is natuurlijk dat mama beer haar kleine weer terug vindt. Als ze kleine beer dan gevonden heeft, dan moet ze natuurlijk ook nog weer terug naar waar ze begonnen is. Gelukkig is er al een pad waar ze langs kan lopen, dus er hoeven geen nieuwe paden meer ontdekt worden. Mama beer is alleen wel al heel erg moe! Door met de dobbelsteen te gooien zie je hoeveel stapjes de beren kunnen zetten. Het aantal keren dat je de dobbelsteen mag gooien, hangt af van het aantal boomstamfiches dat je nog hebt. Als jullie genoeg stapjes kunnen zetten, dan zijn de beren weer lekker thuis, lukt het niet? Dan slapen ze een nachtje in het bos en lopen ze morgen verder naar huis.

Spel varianten

Er zijn nog twee spelvarianten voor gevorderde spelers. Bij de eerste variant speelt de maan een grote rol, de weg moet gevonden worden voordat de maan weg is, want zonder maan is het echt te donker! Bij de tweede variant spelen de dieren op de zijkant van de doos een rol. Afhankelijk van het dier dat je voorop draait, verandert het aantal paden dat van het bos naar de bergen loopt. Als er minder paden zijn, dan wordt het spel natuurlijk ook direct moeilijker.

Wat vonden wij van Kleine Beer?

Normaal speel ik spelletjes die wij krijgen om te testen altijd met Daan zoals jullie misschien wel weten. Deze keer heb ik het met mijn neefjes gespeeld! Terwijl Daan op school was hadden zij een marge dag en moest ik even oppassen. Ze zagen het spel staan en waren super nieuwsgierig, dus zijn we het gaan spelen! Qua leeftijd schelen ze niets met Daan die 5 jaar is, want de heren zijn 5 en 6 jaar. We hebben echt super veel plezier gehad, maar ze moesten er wel even aan wennen dat ze samen moesten werken in plaat van de strijd met elkaar aan te gaan. Volgende keer wilden ze het weer spelen! Menno en ik vonden het ook een super leuk spel, dus we hebben het ook al een keer met Daan gespeeld. Daan en ik zijn allebei van het vals spelen, maar nu moesten we natuurlijk samenwerken! Even wennen voor ons allebei, maar natuurlijk ook super leuk!

Een coöperatief spelletje is de manier om samen spelletjes te spelen zonder dat het om winnen of verliezen gaat.

“Kleine Beer” Kopen

Titel: Kleine Beer | Aantal spelers: 1-8 spelers | Leeftijd: 4+ | Speeltijd: 15-25 min. | Taal: Nederlandstalig | Genre: Coöperatief spel | Uitgever: Sunny Games